SDN TARO'AN

Alamat : Desa Taro'an Kecamatan Tlanakan Kabupaten Pamekasan -Email : sdntaroan@gmail.com, NPSN : 20527086, Kode Pos : 69371

Sabtu, 09 Desember 2023

4 JENIS PENGETAHUAN

 


4 JENIS PENGETAHUAN

Knowledge is defined as facts, information and skills acquired through experience or education; the theoretical or practical understanding of a subject[1] (Pengetahuan didefinisikan sebagai fakta, informasi dan keterampilan yang diperoleh melalui pengalaman atau pendidikan; pemahaman teoretis atau praktis suatu subjek)

Tahukah Anda empat jenis pengetahuan[2] ?

Anda harus melakukannya jika Anda tertarik untuk mengetahui cara menutup kesenjangan kinerja berbasis pengetahuan di bidang kehidupan apa pun. Menurut Krathwohl (2002), pengetahuan dapat dikategorikan menjadi empat jenis: (1) pengetahuan faktual, (2) pengetahuan konseptual, (3) pengetahuan prosedural, dan (4) pengetahuan metakognitif. Penting untuk mengetahui perbedaannya dan memahami kekuatan pengetahuan Anda sendiri serta kebutuhan untuk memenuhi tujuan pribadi dan/atau organisasi Anda dengan lebih baik.

Pengetahuan Faktual[3]

Anda dapat mendefinisikan pengetahuan faktual hanya sebagai terminologi, detail spesifik, dan elemen dasar dalam domain apa pun. Ini adalah informasi yang dapat dan harus dipelajari melalui pemaparan, pengulangan, dan komitmen terhadap ingatan. Untungnya, karena ingatan kita bukanlah tempat terbaik untuk menyimpan fakta, kita dapat membantu diri kita sendiri dengan mengetahui di mana mengakses pengetahuan faktual ketika kita membutuhkannya (yaitu di mana menemukan informasi di buku, online, buku catatan atau jurnal, atau menanyakan informasi tersebut). orang yang Anda kenal mengetahuinya!).

Sudah menjadi rahasia umum bahwa untuk berhasil mencapai suatu tujuan, Anda perlu mengetahui “fakta” ​​​​yang terkait. Seorang salesman lebih mengetahui fakta tentang produk atau jasa yang dijualnya! CEO lebih mengetahui “fakta” ​​tentang bisnis intinya jika dia ingin memiliki kredibilitas. Seorang kepala sekolah lebih mengetahui “fakta” ​​tentang metodologi pengajaran dan pedagogi yang baik. Bagaimana lagi dia bisa menjadi pemimpin pengajaran?

Pengetahuan Konseptual[4]

Terkait dengan pengetahuan faktual, pengetahuan konseptual dapat dipahami sebagai mengetahui hubungan timbal balik dan/atau fungsi antar rincian dan elemen yang membentuk suatu struktur yang lebih besar. Pengertian tersebut meliputi (1) mengetahui klasifikasi dan kategorisasi informasi, (2) mengetahui prinsip dan generalisasi, dan (3) mengetahui teori, model, dan struktur. Pada dasarnya, pengetahuan konseptual adalah mengetahui bahwa fakta dapat diorganisasikan dengan cara yang bermakna. Mengambil contoh seorang pemasar bisnis, mengetahui detail produk atau layanannya dan pesaingnya saja tidak cukup. Harus ada pengetahuan konseptual tentang perbedaan dan keunggulan kompetitif yang berarti antara satu sama lain.

Pengetahuan Prosedural[5]

Jenis pengetahuan ini sangat penting untuk keberhasilan pencapaian tujuan karena pengetahuan ini menempatkan “apa” dalam tindakan melalui proses “bagaimana”. Pengetahuan prosedural dapat dipahami sebagai pengetahuan tentang (1) keterampilan dan algoritma khusus subjek, (2) teknik dan metode khusus subjek, dan (3) kriteria untuk memutuskan kapan menggunakan prosedur yang tepat. Sering kali, kita melihat orang lain berkinerja luar biasa, dan kita bertanya pada diri sendiri, Bagaimana mereka melakukannya? Kita dapat membaca buku-buku mereka atau menonton video mereka untuk mempelajari pengetahuan faktual dan konseptual yang dibutuhkan, namun, mengetahui “bagaimana” menerapkan pengetahuan deklaratif tersebut ke dalam praktik membutuhkan…latihan! Ketika Anda secara kognitif mengetahui “bagaimana” melakukan sesuatu, maka Anda perlu mencobanya secara fisik dan memperhatikan baik proses maupun hasilnya. Jika Anda mendengarkan tubuh, pikiran, dan naluri Anda (menggunakan seluruh indra Anda), Anda akan memperoleh informasi melalui berbagai putaran umpan balik, dan putaran informasi tersebut akan memandu analisis dan tindakan Anda di masa depan untuk menjadi lebih  baik dalam “bagaimana caranya” melakukan

 


Pengetahuan Metakognitif[6]

Ini mungkin jenis pengetahuan yang paling sedikit diperhatikan karena terkadang terasa tidak  nyaman untuk merefleksikan apa yang terjadi di dunia Anda. Kami takut dengan apa yang mungkin kami temukan. Pengetahuan metakognitif dapat dipahami sebagai (1) pengetahuan strategis, (2) pengetahuan tentang tugas-tugas kognitif (yaitu kontekstual, kondisional), dan (3) pengetahuan diri. Karena manusia itu kompleks, dan sekelompok orang hanya menambah dinamika kompleksitas dalam suatu sistem, memiliki pengetahuan metakognitif yang cukup (yaitu, terlibat dalam pemikiran seperti ini) sangat penting untuk kinerja, kesejahteraan, dan kesuksesan Anda. . Misalnya, jika Anda bertemu klien yang memiliki nilai budaya dan cara mengetahui yang sangat berbeda dengan Anda, maka Anda perlu memperhatikan petunjuk kontekstual. Seperti sebuah tarian, Anda bergerak bersama, selaras, dan tidak ada cara untuk mengetahui sebelumnya apa langkah selanjutnya! Anda harus menyadari diri Anda sendiri, orang yang bergerak dan berbicara, serta situasi yang terjadi. Anda yakin sebaiknya Anda mendengarkan dan memanfaatkan masukan informasi Anda semaksimal mungkin.


Jika Anda memiliki tujuan apa pun dalam kehidupan pribadi atau pekerjaan Anda, perhatikan kebutuhan pengetahuan Anda ini akan membantu Anda meningkatkan kesuksesan dan pencapaian tujuan. Jawab pertanyaannya: Apakah saya kekurangan pengetahuan faktual, konseptual, prosedural, atau metakognitif? Dengan mengatasi kesenjangan dalam pengetahuan, Anda akan menuju pembelajaran dan kesuksesan yang lebih besar dengan tujuan Anda.

Your friend in learning,

Dr. Joel Tapia

Reference

Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom’s taxonomy: An overview. Theory into practice41(4), 212-218.

Sumber , terjemaan dari :   4 Types of Knowledge – LearningStrategist



[1]  Dalam bahasa inggris “pengetahuan” adalah “knowledge”, sedangkan dalam Bahasa arab adalah “الْعُلْم “ atau “المعرفة “. Adapun penjelasannya bisa dilihat pada link di bawah ini :

v  Knowledge in Life - Oral Health Group

v  Knowledge Definition & Meaning - Merriam-Webster

v  Knowledge - Wikipedia

v  KNOWLEDGE | English meaning - Cambridge Dictionary

v  KNOWLEDGE Definition & Usage Examples | Dictionary.com

v  57 Synonyms & Antonyms for KNOWLEDGE | Thesaurus.com

v  KNOWLEDGE definition and meaning | Collins English Dictionary (collinsdictionary.com)

v  knowledge | meaning of knowledge in Longman Dictionary of Contemporary English | LDOCE (ldoceonline.com)

v  knowledge noun - Definition, pictures, pronunciation and usage notes | Oxford Advanced Learner's Dictionary at OxfordLearnersDictionaries.com

v  Knowledge - Definition, Meaning & Synonyms | Vocabulary.com

v  Knowledge | Internet Encyclopedia of Philosophy (utm.edu)

v  The Analysis of Knowledge (Stanford Encyclopedia of Philosophy)

v  Knowledge Definition & Meaning | Britannica Dictionary

v  Browse by Knowledge (onetonline.org)

v  Knowledge (librarianshipstudies.com)

v  Understanding the 7 Types of Knowledge: An In-Depth Guide (helpjuice.com)

v  Terjemahan dan Arti kata العلم Dalam bahasa indonesia, Kamus istilah bahasa Indonesia bahasa Arab Halaman (almaany.com)

v     الفرق بين العلم والمعرفة - موضوع (mawdoo3.com)

v     الفرق بين المعرفة والعلم وحكم وصف الله بهما (islamweb.net)

v     والمعرفةإِدراك الشىءِ بتفكُّر وتدبّر لأَثره، وهو أَخَصّ من العلم  وأَمّا لفظ العلم فهو أَكثر وأَوسع إِطلاقاً

v     المقارنة بين المعرفة والعلم (alukah.net)

v     معنى المعرفة والفرق بينها وبين العلم (alukah.net)

v     مالفرق بين العلم والمعرفة؟ - Quora

v     الفرق بين العلم والمعرفة - مركز الأبحاث العقائدية (aqaed.com)

v     العلم والمعرفة في كتب مناهج البحث العلمي -أريد (arid.my)

v     والفرق بين العلم والمعرفة عند أهل هذا الشأن

v     9_2021_10_17!01_06_08_AM.pdf (uomustansiriyah.edu.iq)

v     دار الامير للثقافة والعلوم (daralameer.com)

v     الفرق بين العلم والمعرفة - منتديات الإمام الآجري (ajurry.com)

v     معرفة - ويكيبيديا (wikipedia.org)

v     أقسام العلم ومراتب الإدراك (alukah.net)

v     شرح مراتب إدراك العلم - الإسلام سؤال وجواب (islamqa.info)

v     إسلام ويب - غذاء الألباب في شرح منظومة الآداب - مطلب مراتب العلم- الجزء رقم1 (islamweb.net)

v     إسلام ويب - غذاء الألباب في شرح منظومة الآداب - مطلب مراتب التعلم ستة وحرمان العلم بستة- الجزء رقم1 (islamweb.net)

v     ص5 - كتاب شرح الورقات في أصول الفقه الددو - مراتب العلم - المكتبة الشاملة (shamela.ws)

v     مستويات العلم في القرآن الكريم - شبكة مزن الثقافية (mozn.net)

v     ص119 - أرشيف ملتقى أهل الحديث - العلامة ابن القيم مراتب العلم وأوجه حرمانه ستة - المكتبة الشاملة الحديثة (al-maktaba.org)

v     (99+) مراتب العلوم - عن تصنيف العلوم في تاريخ الفكر الإسلامي | Mohamed Fotoh - Academia.edu

v     المرتبة الأولى العلم (binbaz.org.sa)

v     منهج بحث (uobaghdad.edu.iq)

v     ص208 - أرشيف ملتقى أهل الحديث - هل العلم هو المعرفة - المكتبة الشاملة الحديثة (al-maktaba.org)

v    أساسيات البحث العلمي - المحاضرة الأولي - الفرق بين العلم والمعرفة - الجزء الثاني | منصة الموارد التعليمية المفتوحة (nelc.gov.sa)

v     فَهَذَا كَمَا ترى لم يفرق بَين الْعلم والمعرفة، وَالْفرق بَينهمَا ظَاهر، لِأَن الْمعرفَة إِدْرَاك الجزئيات، وَالْعلم إِدْرَاك الكليات،

[2] Tentang jenis pengetahuan ini bisa dilihat pada link berikut ini :

v  eLearning: how to mix the four types of knowledge (dyndevice.com)

v  The 7 Types of Knowledge: Definitions, Examples & More | Guru (getguru.com)

v  7 Types of Knowledge: Explicit, Implicit, Tacit, & More | Whatfix

v  Understanding the 7 Types of Knowledge: An In-Depth Guide (helpjuice.com)

v  The 9 Different Types of Knowledge: What They Are and Why They Matter (shelf.io)

v  10 Types of Knowledge, What They Are, and How to Use Them | EdApp Microlearning

v  10 Types of Knowledge: Definitions and Examples (knowledgebase.com)

v  The 14 Types of Knowledge (Updated 2023) | Helpful Professor

v  Different Types of Knowledge: Implicit, Tacit, and Explicit | Bloomfire

v  4 Different Types of Knowledge 2023 - Digital Class (digitalclassworld.com)

v  Types of Knowledge | Key Concepts in Information and Knowledge Management (tlu.ee)

v  Different Types of Knowledge - Library & Information Management (limbd.org)

v  The 12 Important Types Of Knowledge – Examples (communicationtheory.org)

v  Types of Knowledge (knowledge-management-tools.net)

v  The 6 Types Of Knowledge: From A Priori To Procedural - Udemy Blog

v  eLearning: how to mix the four types of knowledge (dyndevice.com)

v  Types and qualities of knowledge. (utwente.nl)

v  Types of Knowledge (gdrc.org)

v  What Are The Different Types Of Knowledge? » Science ABC

v  (20) The four types of knowledge you've definitely experienced across your lifetime. | LinkedIn

v  (PDF) Knowledge and its Types (researchgate.net)

v  Types of Knowledge and Their Roles in Technology Transfer | The Journal of Technology Transfer (springer.com)

v  Five Types of Knowledge on JSTOR

[3] Referensi tentang Pengetahuan Faktual bisa dilihat pada link di bawah ini :

v  FACTUAL KNOWLEDGE definition and meaning | Collins English Dictionary (collinsdictionary.com)

v  What is the meaning of factual knowledge? - Quora

v  [Solved] Which of the following questions assesses factual knowledge? (testbook.com)

v  Factual Knowledge - Understanding Primary Math by S. Sundaram (miraheze.org)

v  FACTUAL KNOWLEDGE collocation | meaning and examples of use (cambridge.org)

v  Biology Factual Knowledge at Eleventh Grade of Senior High School Students in Pacitan based on Favorite Schools - IOPscience

v  Editing Factual Knowledge in Language Models - ACL Anthology

v  Educated Guesses: The Process of Answering Factual Knowledge Questions in Surveys on JSTOR

v  Factual Knowledge - an overview | ScienceDirect Topics

v  [2305.12740] Can We Edit Factual Knowledge by In-Context Learning? (arxiv.org)

v  Peter Unger, An analysis of factual knowledge - PhilPapers

v  Factual Knowledge Must (Not?) Precede Higher Order Thinking |Education & Teacher Conferences (learningandthebrain.com)

v  Factual knowledge and conceptual understanding: Geography: Vol 99, No 1 (tandfonline.com)

v  Factual Knowledge synonyms - 73 Words and Phrases for Factual Knowledge (powerthesaurus.org)

v  * Factual knowledge (Artificial Intelligence) - Definition - Lexicon & Encyclopedia (mimi.hu)

v  factual knowledge for | English examples in context | Ludwig

v  ERIC - EJ1270624 - Improving Students' Factual Knowledge with Concrete Media through Observing Activities in Scientific Approaches in Elementary Schools, Journal of Education and e-Learning Research, 2020

v  Psycoloquy 10(011): Factual Knowledge and Problem-solving Ability: (soton.ac.uk)

[4] Referensi tentang Pengetahuan Konseptual bisa dilihat pada link di bawah ini :

v  Conceptual Knowledge in the Workplace - Training Industry

v  Conceptual Knowledge - an overview | ScienceDirect Topics

v  Conceptual knowledge OR Procedural knowledge OR Conceptual knowledge AND Procedural knowledge:Why the conjunction is important for teachers

v  What is Conceptual Knowledge | IGI Global (igi-global.com)

v  Neurocognitive insights on conceptual knowledge and its breakdown - PMC (nih.gov)

v  Module 3: Conceptual Knowledge - KNILT (albany.edu)

v  Module 1: Introduction: What is Conceptual and Procedural Knowledge? - KNILT (albany.edu)

v  Conceptual Knowledge and Its Importance in Teaching Mathematics - Neliti

v  What is Conceptual Understanding? (gettingsmart.com)

v  What is conceptual knowledge in education? • M David Merrill (mybrainisopen.net)

v  Conceptual Knowledge in Introductory Calculus on JSTOR

v  The Development and Validation of Conceptual Knowledge Test to Evaluate Conceptual Knowledge of Physics Prospective Teachers on Electricity and Magnetism Topic | Rahmawati | Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (unnes.ac.id)

v  (PDF) Conceptual Knowledge OR Procedural Knowledge or Conceptual Knowledge AND Procedural Knowledge: Why the Conjunction is Important to Teachers (researchgate.net)

v  [2211.04079] COPEN: Probing Conceptual Knowledge in Pre-trained Language Models (arxiv.org)

v  Analysis of Student's Conceptual and Procedural Knowledge in Solving Mathematics | Journal of Research on Mathematics Instruction (JRMI) (unri.ac.id)

v  PBL-HL Model Oriented to Socio- Scientific Issues on the Teaching of Ecosystem to Improve the Conceptual Knowledge and Environmental Literacy of High School Students | Universitas Negeri Yogyakarta - Indonesia (uny.ac.id)

v  Conceptual Knowledge, Procedural Knowledge, and Metacognition in Routine and Nonroutine Problem Solving - Braithwaite - 2021 - Cognitive Science - Wiley Online Library

v  The effect of teaching conceptual knowledge on students’ achievement, anxiety about, and attitude toward mathematics (ejmste.com)

v  An overview of conceptual understanding in science education curriculum in Indonesia - IOPscience

v  Microsoft Word - 3c74-f475-4182-0153 (iop.org)

v  Defining and measuring conceptual knowledge in mathematics. (apa.org)

v  What Is Conceptual Understanding in Math? | Houghton Mifflin Harcourt (hmhco.com)

v  Conceptual / Procedural Knowledge (arizona.edu)

v  Understanding Early Elementary Children's Conceptual Knowledge of Plant Structure and Function through Drawings | CBE—Life Sciences Education (lifescied.org)

v  What is Conceptual Understanding? – The Reflective Educator (davidwees.com)

v  starstylianides20121223.pdf (harvard.edu)

v  What Is Conceptual Learning? - University of the Potomac

v  Organizing conceptual knowledge in humans with a gridlike code | Science

[5] Referensi tentang Pengetahuan Prosedural bisa dilihat pada link di bawah ini :

v  Procedural Knowledge (trainingindustry.com)

v  Procedural knowledge - Wikipedia

v  What is Procedural Knowledge, Definition, Uses and Examples (thecloudtutorial.com)

v  What is procedural knowledge and how you can make the most of it? - Elium

v  Procedural Knowledge | EdApp Microlearning

v  10 Procedural Knowledge Examples (2023) (helpfulprofessor.com)

v  Declarative & Procedural Knowledge | Definition & Examples - Video & Lesson Transcript | Study.com

v  What Procedural Knowledge Is—and How To Master It Without Memorizing It (supademo.com)

v  Procedural Knowledge: What is it and Why is it Important? (bit.ai)

v  Procedural Knowledge - an overview | ScienceDirect Topics

v  Procedural Knowledge (carleton.edu)

v  (20) Balancing Declarative and Procedural Knowledge in Higher Education: Strategies for Effective Learning | LinkedIn

v  Declarative vs Procedural Knowledge (univ-cotedazur.fr)

v  Declarative and Procedural Knowledge in Teaching Grammar - Neliti

v  Automatically Extracting Procedural Knowledge from Instructional Texts using Natural Language Processing - ACL Anthology

v  Procedural knowledge - Oxford Reference

v  Full article: Exploring core ideas of procedural understanding in scientific inquiry using educational data mining (tandfonline.com)

v  Procedural knowledge in Merrill's First Principles of Instruction • M David Merrill • Instructional Design • H5P (mybrainisopen.net)

v  On the development of procedural knowledge - PubMed (nih.gov)

v  Reconceptualizing Procedural Knowledge on JSTOR

v  Procedural Knowledge: Most Up-to-Date Encyclopedia, News & Reviews (academic-accelerator.com)

v  Skills, procedural knowledge, and knowledge-how | Synthese (springer.com)

[6] Referensi tentang Pengetahuan Metakognitif bisa dilihat pada link di bawah ini :

v  TEAL Center Fact Sheet No. 4: Metacognitive Processes | Adult Education and Literacy | U.S. Department of Education

v  What is Metacognitive Knowledge? (globalmetacognition.com)

v  Metacognitive Knowledge - an overview | ScienceDirect Topics

v  171413-ID-metacognitive-awareness-sebuah-upaya-opt.pdf (neliti.com)

v  Getting started with Metacognition (cambridge-community.org.uk)

v  What is Metacognition? (innerdrive.co.uk)

v  Metacognition | Center for Teaching & Learning (utexas.edu)

v  Metacognition - Wikipedia

v  Metacognitive Skills: Definition and Examples | Indeed.com

v  What is Metacognitive Knowledge | IGI Global (igi-global.com)

v  Metacognitive skills (itac.edu.au)

v  pdf (iop.org)

v  Metacognition and self-regulation | EEF (educationendowmentfoundation.org.uk)

v  Metacognitive Knowledge and Metacognitive Regulation in Self-Regulatory Learning Style, and in Its Effects on Performance Expectation and Subsequent Performance across Diverse School Subjects (scirp.org)

v  Frontiers | The Effect of Metacognitive Knowledge on Mathematics Performance in Self-Regulated Learning Framework—Multiple Mediation of Self-Efficacy and Motivation (frontiersin.org)

v  Developing Students’ Metacognitive Knowledge and Skills | SpringerLink

v  What is metacognitive knowledge according to Flavell? - Quora

v  Measuring Metacognitive Knowledge, Monitoring, and Control in the Pharmacy Classroom and Experiential Settings - PMC (nih.gov)

v  Metacognition | Teaching Strategies & Classroom Activities (highspeedtraining.co.uk)

v  Metacognitive Strategies in the Classroom (structural-learning.com)

v  (PDF) Metacognitive knowledge, metacognitive strategies, and CALL (researchgate.net)

v  (PDF) METACOGNITIVE KNOWLEDGE, SKILLS AND ATTITUDE OF SCIENCE TECHNOLOGY AND SOCIETY STUDENTS ACROSS PROGRAMS (researchgate.net)

v  Assessing metacognitive knowledge: development and evaluation of a test instrument (pedocs.de)

v  Mathematics | Free Full-Text | Metacognitive Knowledge and Mathematical Intelligence—Two Significant Factors Influencing School Performance (mdpi.com)

v  The Correlation between Metacognitive Skills and Critical Thinking Skills at the Implementation of Four Different Learning Strategies in Animal Physiology Lectures (eu-jer.com)

v  Full article: Exploring awareness of metacognitive knowledge and acquisition of vocabulary knowledge in primary grades: a latent growth curve modelling approach (tandfonline.com)

v  Metacognitive Knowledge and Language Learning1 | Applied Linguistics | Oxford Academic (oup.com)

v  Children’s metacognitive knowledge of five key learning processes. (apa.org)

v  Development of children’s metacognitive knowledge, reading, and writing in English as a foreign language: Evidence from longitudinal data using multilevel models - Teng - 2021 - British Journal of Educational Psychology - Wiley Online Library

v  Teaching Metacognitive Skills | Centre for Teaching Excellence (uwaterloo.ca)

v  Metacognition - Strategies, Skills And Metacognitive Knowledge (iitms.co.in)

v  Metacognitive Awareness – Excellence In School Counseling

v  Metacognition (queensu.ca)

v  Metacognition (cambridgeinternational.org)

v  Metacognitive Strategies (How People Learn) | Center for Teaching Innovation (cornell.edu)

v  What are Metacognitive Skills » Metacognical Skills (talenteducation.eu)

v  The development of metacognitive knowledge in children and adolescents (Chapter 10) - Applied Metacognition (cambridge.org)

v  Metacognition | Center for Teaching | Vanderbilt University

v  professionalpracticenote14.pdf (education.vic.gov.au)

v  The Metacognitive Teacher and Learner: Teaching to Think, Learning to Learn | National Council for Special Education - CPD and In-School Support (sess.ie)

v  Metacognitive Awareness Inventory.pdf (rcsj.edu)

v  Metacognitive Knowledge – Thinking Rhetorically: Writing for Professional and Public Audiences (pressbooks.pub)

v  The Role of Metacognitive Knowledge in Learning, Teaching, and Assessing (albany.edu)

v  Metacognition | Teaching + Learning Lab (mit.edu)

v  Metacognition: Nurturing Self-Awareness in the Classroom | Edutopia

v  metacognition.pdf (fsu.edu)

v  Metacognition explained - Toolshero

v  Teacher tip: Use metacognitive strategies to empower your students | schools.vic.gov.au

v  Fostering Metacognition to Support Student Learning and Performance | CBE—Life Sciences Education (lifescied.org)

v  Metacognitive Knowledge, Skills, and Awareness: A Possible Solution to Enhancing Academic Achievement in African American Adolescents - Annie K. Smith, Sheila Black, Lisa M. Hooper, 2020 (sagepub.com)

v  What is Metacognition? (saylordotorg.github.io)

v  Activities for Metacognition | Learning Activities | Teaching Guides | Teaching Commons | DePaul University, Chicago

v  Metacognitive knowledge, metacognitive strategies, and CALL - Open Research Online

v  The Role of Metacognitive Knowledge in Learning, Teaching, and Assessing - Improve with Metacognition

Tidak ada komentar:

MODEL PEMBELAJARAN

Model Pembelajaran Inovatif Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi

  MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM BERBASIS KOMPETENSI I.      PENDAHULUAN Dalam rangka meningkatkan mutu p...

Postingan Beranda